Για ποιες επιχειρήσεις γίνεται υποχρεωτικό από 2 Ιουνίου το ψηφιακό δελτίο αποστολής
Έλεγχο στη διαδρομή των αγαθών που διακινούνται και νέο χτύπημα στη μαύρη αγορά θα επιχειρήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με την ενεργοποίηση του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής που θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τη διακίνηση προϊόντων, δημιουργώντας ένα αλυσιδωτό ψηφιακό ίχνος από την αποστολή μέχρι την τελική παράδοση. Μετά από μία εκτενή δοκιμαστική περίοδο, από τις 2 Ιουνίου τίθεται υποχρεωτικά σε εφαρμογή για 155.415 επιχειρήσεις στους τομείς των καυσίμων, των οικοδομικών και ιατρικών υλικών, καθώς και αγροτικών και φαρμακευτικών προϊόντων.
Με βάση τη σχετική απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής στη διακίνηση των αγαθών στην αγορά θα γίνει σε δύο περιόδους.
Πρώτη περίοδος: Από τις 2 Ιουνίου 2025 το μέτρο το οποίο σήμερα εφαρμόζεται προαιρετικά θα είναι υποχρεωτικό για:
Επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, εξαιρουμένων των οντοτήτων που το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων τους υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ, είναι θυγατρικές αλλοδαπής εταιρείας και κάνουν χρήση του εμπορικού – λογιστικού προγράμματος διαχείρισης (ERP) της μητρικής αλλοδαπής εταιρείας, καθώς και επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα και ιατρικά αναλώσιμα.
Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις θα εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά, θα διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, θα ενημερώνεται ο λήπτης των αγαθών, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.
Εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων – μεταφορτώσεων, παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
Δεύτερη περίοδος: Από την 1η Δεκεμβρίου 2025 εντάσσονται όλες οι επιχειρήσεις και εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων – μεταφορτώσεων, παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
Για το σύνολο των επιχειρήσεων: Προαιρετικά από 1/8/2025 έως 30/11/2025, υποχρεωτικά από 1/12/2025:
• Από 1/8/2025 έως και 30/11/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για τη Β’ φάση, για το σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων.
• Από 1/12/2025 και εφεξής διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για το σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων.
Όσοι διακινούν αγαθά χωρίς ψηφιακό δελτίο αποστολής, αρχής γενομένης από τον προσεχή Ιούνιο θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυστηρά πρόστιμα.
Τα πρόστιμα είναι 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο αν τηρείται απλογραφικό και 1000 ευρώ για τήρηση διπλογραφικού συστήματος.
Παράλληλα, έχει ανακοινωθεί χωρίς, όμως, να έχει νομοθετηθεί ακόμα, ότι τα πρόστιμα πρόκειται να αυξηθούν και να ανέλθουν σε:
-5.000 ευρώ για υπόχρεους τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και
-10.000 ευρώ για υπόχρεους τήρησης διπλογραφικού συστήματος.