Έρχεται ο Νέος Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας 2.0
Τον χειμώνα αλλάζουν όλα στα τελωνεία. Ο νέος Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας φέρνει καθολική ψηφιοποίηση: οι υπογραφές μπαίνουν ψηφιακά, τα πρόστιμα κοινοποιούνται ηλεκτρονικά, κάθε διαδικασία περνάει μέσα από ηλεκτρονικά συστήματα και κάθε κίνηση καταγράφεται και ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο. Οι ελεγκτές και οι ελεγχόμενοι θα επικοινωνούν πλέον μόνο ψηφιακά και όλα τα τελωνειακά δεδομένα θα είναι άμεσα προσβάσιμα στις αρμόδιες αρχές.
Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με σχέδιο νόμου (που παρουσιάστηκε
στο υπουργικό συμβούλιο) αναμορφώνει πλήρως τον Κώδικα που ίσχυε εδώ και 23 χρόνια, προσαρμόζοντάς τον στις ευρωπαϊκές οδηγίες και στις διεθνείς συμβάσεις. Οι τελωνειακές αρχές αποκτούν πρόσβαση στα πληροφοριακά συστήματα άλλων διωκτικών υπηρεσιών, όπως η ΑΑΔΕ, η ΕΛ.ΑΣ. και οι τελωνειακές αρχές άλλων κρατών, ενισχύοντας ταυτόχρονα τους ελέγχους για υποτιμολόγηση, απάτη, λαθρεμπόριο και φοροδιαφυγή.
Μεταξύ των βασικών παρεμβάσεων, προβλέπεται εκσυγχρονισμός των κανόνων για την εισαγωγή οικοσκευής με ατέλεια, τόσο από χώρες της Ε.Ε. όσο και από τρίτες χώρες, απλοποιώντας τις διαδικασίες για όσους μεταφέρουν τη συνήθη κατοικία τους στην Ελλάδα.
Βελτιώνονται οι όροι για την απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης Ι.Χ. αυτοκινήτων σε τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, με πρόβλεψη για περιπτώσεις διαζυγίων και επιμέλειας ανηλίκων, σύμφωνα με τις νέες διατάξεις του οικογενειακού δικαίου. Στην αντιμετώπιση των παρατυπιών, θεσπίζονται αυστηρότερες ποινές για την υποτιμολόγηση εμπορευμάτων και τις εικονικές συναλλαγές, περιορίζοντας τις απώλειες από δασμούς και φόρους.
Επιταχύνονται οι διαδικασίες εκποίησης ή δωρεάν διάθεσης κατασχεμένων οχημάτων και υλικών σε δημόσιους φορείς όπως η ΕΛ.ΑΣ. και οι Ένοπλες Δυνάμεις. Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των τελωνείων μέσω ψηφιακής αίτησης, για τη διευκόλυνση των εξαγωγών και των εισαγωγών. Παράλληλα, καταργείται το τέλος ταξινόμησης για αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία που κινούνται με κυψέλες υδρογόνου μηδενικών εκπομπών, εξομοιώνοντάς τα με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.