ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ 2025- Παρουσίαση Έρευνας: 18ο Οικονομικό Βαρόμετρο Επιμελητηρίου Χαλκιδικής
Αποτελέσματα του 18ου κύματος του Βαρόμετρου της Οικονομίας της Χαλκιδικής, της δίμηνης έρευνας του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, που καταγράφει την πορεία της τοπικής οικονομίας
Φεβρουάριος – Μάρτιος 2025
Το Επιμελητήριο Χαλκιδικής στο πλαίσιο στήριξης των επαγγελματιών μελών του, διεξάγει τη δίμηνη έρευνα Βαρόμετρο της Οικονομίας της Χαλκιδικής, προκειμένου να καταγραφούν οι απόψεις και τα προβλήματα των επιχειρηματιών της περιοχής και να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις και κινήσεις, όπου κρίνεται απαραίτητο.
Άνοδος του δείκτη οικονομικής συγκυρίας και αισιοδοξία για τις επιχειρήσεις της Χαλκιδικής στο νέο κύμα –– Επενδύουν στις νέες τεχνολογίες οι επιχειρήσεις της Χαλκιδικής – Τα ΜΚΔ το κυρίαρχο ψηφιακό εργαλείο – Περιορισμένοι οικονομικοί πόροι και έλλειψη τεχνικών γνώσεων τα εμπόδια για εφαρμογή της ΑΙ
Άνοδος του δείκτη οικονομικής συγκυρίας – Χαμηλότερος κατά 6,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα
Στο 4,6 ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας των επιχειρήσεων της Χαλκιδικής από το 3,9 του προηγούμενου διμήνου. Χαμηλότερος ωστόσο από το αντίστοιχο περσινό διάστημα κατά 6,5% που ήταν στο 4,9.
Αισιόδοξα τα μηνύματα για τα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων το δίμηνο που πέρασε, για εννιά στους δέκα
Αυξημένο το ποσοστό 34% αυτών που δηλώνουν καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις τους σε σύγκριση με το προηγούμενο κύμα, που ήταν 23%. Ιδιαίτερα αυξημένο στο 56% το ποσοστό αυτών, που τα κρίνουν ικανοποιητικά από 34%, και σχεδόν στο ίδιο ποσοστό 10% από 9% του προηγούμενου κύματος, αυτοί που κρίνουν κακή την κατάσταση των επιχειρήσεων τους σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων.
Σχεδόν επτά στους δέκα δηλώνουν καλύτερα ή ίδια αποτελέσματα σε επίπεδο αύξησης τζίρου για τις επιχειρήσεις της Χαλκιδικής.
Αυξημένο το ποσοστό 29% αυτών που δήλωσαν ότι αυξήθηκε ο τζίρος της επιχείρησής τους από 14% του προηγούμενου κύματος, 48% από 44% αυτών που δήλωσαν ότι παρέμεινε ίδιος και δέκα μονάδες κάτω στο 32% από 42% του προηγούμενου κύματος, το ποσοστό αυτών που δήλωσαν ότι μειώθηκε.
Εννιά στους δέκα διατηρούν το υπάρχον προσωπικό ή προσλαμβάνουν νέο
17% από 15% στο προηγούμενο κύμα το ποσοστό των επιχειρηματιών που δηλώνουν ότι θα προσλάβουν νέο προσωπικό. Στο ίδιο επίπεδο 73% από 72% του προηγούμενου κύματος το ποσοστό αυτών, που δηλώνουν ότι θα διατηρήσουν το υπάρχον, ενώ μειωμένο στο 10% από 13% το ποσοστό αυτών, που δηλώνουν ότι θα προβούν σε απολύσεις.
Εννιάμισυ στους δέκα αναμένουν τα ίδια ή καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις τους
46% από 39% του προηγούμενου κύματος δηλώνει ότι, αναμένει καλύτερα αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις του το επόμενο εξάμηνο, 48% από 41% αναμένει τα ίδια και 6% από 20% αναμένει χειρότερα.
65% το ποσοστό των επιχειρηματιών που επενδύουν στις νέες τεχνολογίες
Ένα εντυπωσιακό 65% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής δήλωσε ότι επενδύει στις νέες τεχνολογίες για την επιχείρησή του, ενώ 35% είναι το ποσοστό αυτών που δεν επενδύουν.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το κυρίαρχο ψηφιακό εργαλείο για τις περισσότερες επιχειρήσεις της Χαλκιδικής
43,2% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως ψηφιακό εργαλείο. Ακολουθούν με 15,9% τα Διοικητικά συστήματα για τη διαχείριση πόρων (ERP, CRM,IoT, data analytics), οι ψηφιακές καμπάνιες προώθησης με 13,6%, οι ψηφιακές υποδομές (ψηφιακή ασφάλεια, cloud) με 11,4%, τα ηλεκτρονικά καταστήματα με 9,1% κανένα δηλώνει το 5,7% ενώ μόλις 1,1% δηλώνει ότι δεν γνωρίζει, δεν απαντά.
Μόλις 28% το ποσοστό αυτών που σκοπεύουν ή κάνουν ήδη χρήση της ΑΙ
Μόλις 28% είναι το ποσοστό των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής που σκοπεύουν ή κάνουν ήδη χρήση της ΑΙ. 66% δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να αξιοποιήσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη για τις επιχειρήσεις τους και 6% είναι το ποσοστό αυτών που δηλώνουν Δεν γνωρίζω/Δεν απαντώ
Εκσυγχρονισμός της λειτουργίας της επιχείρησης και αύξηση πωλήσεων κρίνουν ως οφέλη από τη χρήση νέων τεχνολογιών οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής
31% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής κρίνει τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της επιχείρησης ως κυριότερο όφελος από τη χρήση των νέων τεχνολογιών. 20,7% κρίνει την αύξηση πωλήσεων, 18,4% την ενίσχυση της θέσης έναντι του ανταγωνισμού, 17,3% τη μείωση του κόστους λειτουργίας της επιχείρησης και 12,6% την ενίσχυση της εξωστρέφειας.
Περιορισμένοι οικονομικοί πόροι και έλλειψη τεχνικών γνώσεων τα κύρια εμπόδια για επένδυση σε νέες τεχνολογίες
Οι περιορισμένοι οικονομικοί πόροι ο σημαντικότερος λόγος για το 30,2% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής προκειμένου να επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες. 23,3% δηλώνει την έλλειψη τεχνικών γνώσεων ως εμπόδιο, 22% την ελλιπή ενημέρωση, 16,3% την ελλιπή κατάρτιση, 7% δηλώνει ότι, «οι ψηφιακές τεχνολογίες δεν αποτελούν προτεραιότητα για την επιχείρησή μου», ενώ «όμηροι» των εργαζομένων αποδεικνύεται το 1,2%, καθώς δηλώνει ότι, οι εργαζόμενοι αντιδρούν στις ψηφιακές αλλαγές!
Θετικά εκτιμούν οι περισσότεροι επιχειρηματίες την προοπτική διοργάνωσης δωρεάν σεμιναρίων από το Επιμελητήριο Χαλκιδικής για τις νέες τεχνολογίες και τις εφαρμογές της
76% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής απαντά Ναι/Μάλλον ναι στην ερώτηση αν θα τους ενδιέφερε η διοργάνωση δωρεάν σεμιναρίων από το Επιμελητήριο Χαλκιδικής για τις νέες τεχνολογίες, τα πλεονεκτήματά τους και τις πρακτικές εφαρμογές της. 18% απαντά Όχι/Μάλλον όχι, ενώ το 6% δηλώνει Δεν γνωρίζω/Δεν απαντώ.
Την έρευνα διεξήγαγε η εταιρεία Interview, κατά τους μήνες Φεβρουάριο-Μάρτιο 2025. Το δείγμα αποτελείται από 345 επιχειρήσεις διαφόρων μεγεθών, μέλη του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, η συμμετοχή των οποίων είναι προαιρετική.